انواع دستگاه تصفه آب

۲۱ آذر, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

اگر به دنبال دریافت آبی سالم تر و طعم بهتر هستید، در اینجا مواردی اشاره میشود که باید در مورد دستگاه های تصفیه آب بدانید.

آب تمیز برای زندگی سالم ضروری است و دستگاه تصفیه آب راهی عالی برای حذف آلاینده ها برای بهبود کیفیت آب لوله کشی شما است. با این حال، همه دستگاه های تصفیه آب یکسان نیستند. انواع مختلفی از روش های تصفیه آب و فیلتراسیون نیز وجود دارد که کاملاً متفاوت است.

برای کمک به شما انتخاب یک دستگاه تصفیه آب و اینکه کدام نوع را انتخاب کنید، ما این راهنما را ایجاد کرده ایم که تفاوت آنها را به همراه برخی اطلاعات مفید دیگر توضیح می دهد.

دستگاه تصفیه آب چیست؟

تصفیه آب فرآیند حذف مواد شیمیایی نامطلوب، مواد آلی و معدنی و آلاینده های بیولوژیکی از آب است، در نهایت برای استفاده ایمن آب است. یک دستگاه تصفیه آب، آب را با استفاده از یک یا چند روش تصفیه، تصفیه می کند تا آن را ایمن کند.

فیلتر تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب در مقابل فیلترهای آب

توجه به این نکته مهم است که تصفیه و فیلتراسیون یکسان نیستند.

یک فیلتر آب از طریق فرآیندی به نام جذب، آلاینده ها را جذب می کند تا آنها را حذف کند و از ادامه ورود آنها در آبی که می نوشید و استفاده می کنید جلوگیری می کند. دستگاه های تصفیه آب مانند فیلتر آلاینده ها را جذب می کنند، اما آلودگی ها را نیز از بین می برند. در حالی که تصفیه کننده ها در حذف آلاینده ها برتری دارند، یک نقطه ضعف این است که آنها اغلب همه چیز را از آب از جمله مواد معدنی مفیدی که برای سلامتی شما مفید هستند از جمله کلسیم، منیزیم و پتاسیم حذف می کنند. کمبود مواد معدنی می تواند بر طعم آب شما تأثیر بگذارد و بسیاری از مردم فکر می کنند که آب تصفیه شده و در نتیجه غیر معدنی شده در مقایسه با آن طعم «بی مزه» دارد.

اگر هدف شما ایمن کردن آب برای آشامیدن است، احتمالاً متوجه خواهید شد که یک فیلتر آب تا حد زیادی قادر به حذف آلاینده‌ها بدون از بین بردن مواد معدنی سالم است. با این حال، اگر دستگاه تصفیه آب را برای حذف حداکثر آلاینده انتخاب کرده اید – برای اطلاع از گزینه های خود ادامه دهید.

انواع دستگاه های تصفیه آب

سه روش برای تصفیه آب وجود دارد:

در اینجا خلاصه ای از نحوه عملکرد این روش ها برای تصفیه آب آورده شده است.

اسمز معکوس (RO)

اسمز معکوس رایج ترین روش تصفیه آب است. سیستم های اسمز معکوس با ورود پر فشار آب از طریق یک غشای نیمه تراوا کار می کنند. غشای نیمه تراوا مانند یک صفحه عمل می کند، زیرا در هنگام عبور آب تمیز، آلاینده های مضر در فیلتر باقی می مانند. این فرآیند در حذف آلاینده ها بسیار موثر است، اما همچنین میتواند مواد معدنی سالم را از آب شما نیز حذف کند. به این ترتیب، ایده خوبی است که از سیستمی استفاده کنید که دارای فناوری معدنی سازی مجدد باشد تا مواد معدنی سالم را دوباره به آب اضافه کنید، مانند سیستم اسمز معکوس Make water ما.

تقطیر

دستگاه تصفیه آب تقطیری نوعی تصفیه آب است که آلاینده ها را از طریق جوشاندن از آب جدا می کند. هنگامی که آب جوشانده می شود، آب تمیز به بخار تبدیل می شود در حالی که ذرات آلاینده باقی می مانند. دستگاه‌های تصفیه آب که از تقطیر استفاده می‌کنند، بخار تمیز را جمع‌آوری می‌کنند که بعداً برای آشامیدن و سایر اهداف به آب مایع تبدیل می‌شود. در حالی که تقطیر مواد معدنی، میکروارگانیسم ها و مواد شیمیایی با نقطه جوش بالا را حذف می کند، اما ترکیبات آلی فرار را حذف نمی کند. به این ترتیب، سیستم های تقطیر ممکن است قبل از استفاده نیاز به فیلتر اضافی داشته باشند.

اشعه ماوراء بنفش (UV)

دستگاه های تصفیه آب ماوراء بنفش از نور UV برای از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در آب از جمله باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و کیست ها استفاده می کنند. اشعه ماوراء بنفش دیواره سلولی میکروارگانیسم‌ها را سوراخ می‌کند، یا آنها را می‌کشد یا به DNA آنها آسیب می‌رساند تا نتوانند تکثیر شوند (معروف به غیرفعال شدن). میکروارگانیسم های مرده در آب باقی می مانند، اما کاملاً بی ضرر می شوند. با این حال، مانند تقطیر که VOC ها را حذف نمی کند، تصفیه کننده های آب فرابنفش نیز محدود هستند. تصفیه‌کننده‌های فرابنفش تنها می‌توانند میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرند، آن‌ها به سایر آلاینده‌ها مانند کلر، فلوراید یا مواد معدنی مانند فلزات از جمله سرب کمکی نمی‌کنند. برای حذف این آلاینده ها، باید یک دستگاه تصفیه آب UV را با سیستم دیگری جفت کنید.

کدام نوع دستگاه تصفیه آب را انتخاب کنید؟

هر نوع دستگاه تصفیه آب مزایا و معایب خاص خود را دارد. به طور کلی، اسمز معکوس بهترین انتخاب شما برای حذف حداکثر آلاینده است، فقط مطمئن شوید که سیستمی با فناوری معدنی سازی مجدد تهیه کنید. اگر تصفیه‌کننده‌ای را انتخاب می‌کنید که متکی به تقطیر یا تصفیه اشعه ماوراء بنفش است، مطمئن شوید که آن را با سیستم دیگری تکمیل کنید تا شکاف‌های حذف آلاینده‌های مرتبط با هر یک از این روش‌های تصفیه را برطرف کنید.

انتخاب سیستم مناسب برای حذف آلاینده‌ها یک تصمیم مهم است، بنابراین فراتر از دستگاه‌های تصفیه آب، بررسی فیلترهای آب را نیز توصیه می‌کنیم. احتمالاً متوجه خواهید شد که فیلترهای آب بیش از توانایی حذف آلاینده های مورد نظر شما هستند و گزینه های بیشتری برای انتخاب دارید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.